fredag 6. januar 2012

Oppsummering av spinneåret 2011

Det siste året har jeg fått meg ny hobby og derfor ble jeg aktiv på nytt håndarbeidsforum; Spinner's Home. Rhonna som drifter forumet har satt i gang en konkurranse hvor vi alle oppsummerer vårt spinneår. Det er jo både nyttig for å se hva en har lært, også er det jo morsomt å ha muligheten til å vinne en premie.

Siden 2011 var året jeg startet å spinne på en Jenkins håndteine, har alt vært nytt.
Det startet med at jeg spant litt lammeull til nålefilting fra Panduro:
Det gikk trått, noe som ikke er så rart. Derfor gikk det ikke lang tid før noen pakker begynte å falle ned i postkassen med fiber av ymse slag og en ny teine.
Dette ble til hesper av ymse sort:

På teinen var det mye prøving og feiling, men jeg følte meg etterhvert trygg på å spinne 2-trådsgarn ved Andean plying. Når samboeren og jeg flyttet hjem igjen til Oslo til større plass, falt jeg fort for fristelsen til å kjøpe rokk. Deretter gikk det ikke lang tid før jeg hadde fargekjele og farger.

I løpet av året har jeg kost meg masse med myke og fine fiber som merino og polwarth. Jeg hadde et møte med Wensleydale under Tour de Fleece, men det fikk jeg rett og slett ikke til skikkelig. Det ble så trått og hardt, mens min grandtante var strålende fornøyd med håndspunnet sokkergarn. Neste år har jeg derfor lyst til å lære meg å spinne litt grovere fiber på en måte som gjør det brukanes. Har også lyst til å lære meg long draw, har gjort noen spede forsøk uten å få det ordentlig til.

Jeg er utrolig fornøyd med nesten alt jeg har fått til i løpet av dette året, men hvis jeg må velge en ting så er det dette garnet:


Det var det første garnet jeg spant av selvfarget ull og også det første garnet som ble til noe fint:

Mamma er veldig glad i Harunien som hun fikk til bursdagen sin, og jeg er utrolig stolt selvom tråden er litt for lite spunnet og har flere småfeil.

Fortsatt må jeg jobbe med å få nok snu i garnet før det tvinnes, da jeg sliter med å tvinne det jevnt. Allikevel er jeg strålende fornøyd med det jeg har fått til i året som gikk. :)

Hvis jeg skulle være så heldig å vinne blir jeg utrolig glad for fiber, og kanskje av sorter jeg ikke har spunnet en del før som Polwarth, Merino og BFL.

Takk for spark i rompa for å ta en liten gjennomgang av året som var!

5 kommentarer:

  1. Det sjalet ble nydelig, for en fantastisk presang! Den polwarth-samlingen er også imponerende, mye gøy!

    SvarSlett
  2. Du, jeg må bare le. Du har tatt reisen som så mange av oss andre: starte med håndtein på en dag og plutselig helt hektet i alt sammen . . . Spinning og fiber er litt av en "slippery slope"; man bare glir rett ned til farging, behanding rett fra fellen, kamming og karding, veving . . . ;-)

    Men dette har vært utrolig morsomt å se i et blikk, og jeg mener at du burde faktisk bli litt mer enn srålende fornøyd med det du har fått til; du burde bli rett og slett stolt.

    Jeg er utrolig spent å se hva neste år bringer for deg!

    SvarSlett
  3. Jøss så flink du har blitt! :) Sist jeg var rundt om i blogglandia hadde du jo bare gjort noe første spede spinneforsøk - søkk-imponert! :)

    SvarSlett
  4. Så koselig å høre fra dere begge.

    Rhonna: Jeg trodde virkelig ikke at jeg skulle bli så hekta, men plutselig så var det i gang. Man blir jo bare flinkere med tiden også, så det er skikkelig artig! Synes det var topp å skrive et slikt innlegg, så tusen takk for oppfordringen! :)

    Pakkalakka: Hyggelig at du er på rundtur. ble så glad når jeg tittet innom bloggen din, også hadde det skjedd ting. :)

    SvarSlett